|
Sign In to gain access to subscriptions and/or personal tools.
|
Invited Review: Cardioprotective Effects of -3 Fatty Acids
William S. Harris, PhD
Mid America Heart Institute of Saint Luke's Hospital and Department of Medicine, University of Missouri-Kansas City, Kansas City, Missouri
James H. O'Keefe, Jr, MD
Mid America Heart Institute of Saint Luke's Hospital and Department of Medicine, University of Missouri-Kansas City, Kansas City, Missouri
The suggestion that marine -3 fatty acids might have beneficial cardiovascular effects was first made by epidemiologic studies in Greenland Inuits published in the late 1970s. These simple observations spawned hundreds of other studies which, taken together, strongly suggest a true cardioprotective effect of -3 fatty acids. The strongest evidence to date that -3 fatty acids may be palliative has come from the publication of three randomized clinical trials, all of which reported benefits to patients with preexisting coronary artery disease. The most convincing of these was the GISSI-Prevezione study in which 5654 patients with coronary artery disease were randomized to either -3 fatty acids (850 mg/d) or usual care. After 3.5 years, those taking the -3 fatty acids had experienced a 20% reduction in overall mortality and a 45% decrease in risk for sudden cardiac death. These findings support the view that relatively small intakes of -3 fatty acids are indeed cardioprotective, and suggest that they may operate by stabilizing the myocardium itself.
Nutrition in Clinical Practice, Vol. 16, No. 1,
6-12 (2001)
DOI: 10.1177/088453360101600103

CiteULike Complore Connotea Del.icio.us Digg Reddit Technorati Twitter What's this?
|
|