|
Sign In to gain access to subscriptions and/or personal tools.
|
The Role of Dietary Factors in Cancer Prevention: Beyond Fruits and Vegetables
Mark T. Williams, MILS, BS
Norman G. Hord, PhD, MPH, RD
Department of Food Science and Human Nutrition, Michigan State
University, East Lansing, Michigan
Correspondence: Correspondence: Norman G. Hord, PhD, MPH, RD, 208C G.M. Trout FSHN Bldg.,
Michigan State University, East Lansing, MI 48824. Electronic mail may be sent
to
hord{at}msu.edu.
Cancer, a disease resulting from dysregulated cell growth control, is
caused by an interaction of dietary, genetic, and environmental risk factors.
Dietary factors, including physical activity, may contribute to approximately
one-third of all cancers. This meta-review summarizes dietary factor and
cancer risk associations and makes specific dietary recommendations to reduce
risk of specific cancers. The evidence supporting specific dietary
recommendations to reduce the risk of cancer is heterogeneous in its strength
and consistency. Prospective epidemiologic studies have provided strong
evidence supporting regular physical activity and minimal adult weight gain to
lower risk of colorectal and breast cancer. The strongest evidence linking
specific foods to decrease risk of certain cancers includes the consumption of
fruits and vegetables and whole grains. Secondary prevention trials and
observational prospective epidemiologic studies have demonstrated the efficacy
of a Mediterranean-type dietary pattern to decrease risk of both cancer and
cardiovascular diseases. We recommend the adoption of dietary patterns
emphasizing regular physical activity, fruits and vegetables, whole grains,
legumes, nuts, seeds, and low-fat dairy products to all people at risk for
cancer and cardiovascular disease. These recommendations may be incorporated
into enjoyable cultural food patterns as exemplified by Mediterranean-type
diets. The preparation and enjoyment of meals in a convivial atmosphere is a
vital component of lifestyles to prevent chronic diseases such as cancer and
certain cardiovascular diseases.
Nutrition in Clinical Practice, Vol. 20, No. 4,
451-459 (2005)
DOI: 10.1177/0115426505020004451

CiteULike Complore Connotea Del.icio.us Digg Reddit Technorati Twitter What's this?
This article has been cited by other articles:

|
 |

|
 |
 
A. Munshi, L. H. Ni, and M. S. Tiwana
Complementary and Alternative Medicine in Present Day Oncology Care: Promises and Pitfalls
Jpn. J. Clin. Oncol.,
August 5, 2008;
(2008)
hyn066v1.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
N. Pellegrini, S. Salvatore, S. Valtuena, G. Bedogni, M. Porrini, V. Pala, D. Del Rio, S. Sieri, C. Miglio, V. Krogh, et al.
Development and Validation of a Food Frequency Questionnaire for the Assessment of Dietary Total Antioxidant Capacity
J. Nutr.,
January 1, 2007;
137(1):
93 - 98.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
K. L. Campbell and A. McTiernan
Exercise and Biomarkers for Cancer Prevention Studies
J. Nutr.,
January 1, 2007;
137(1):
161S - 169S.
[Abstract]
[Full Text]
[PDF]
|
 |
|

|
 |

|
 |
 
L R Ribeiro, M S Mantovani, D A Ribeiro, and D M. Salvadori
Brazilian natural dietary components (annatto, propolis and mushrooms) protecting against mutation and cancer
Human and Experimental Toxicology,
May 1, 2006;
25(5):
267 - 272.
[Abstract]
[PDF]
|
 |
|
|
|